PÓgina principal Fotos de l'excursió deutsch

El Port de Cantó amb bicicleta elèctrica Flyer

Les bicicletes elèctriques són útils per trajectes relativament curts, ja que donada la capacitat reduïda de bateries que es puguin transportar bé en bicicleta, l'autonomia no és massa gran. Per trajectes llargs cal portar bateries suplementàries i/o basar-se sobretot en la força de les cames per a avançar. A partir d'una certa llargada o dificultat del trajecte la bicicleta elèctrica pot ser fins i tot contraproduent, si el ciclista ha de moure una massa més gran que la d'una bicicleta normal gairebé exclusivament amb la força de les cames.
Per a experimentar on són aquests límits hem fet una excursió amb un trajecte llarg i relativament difícil, fent algunes mesures per a intentar de copsar la situació:

Ruta

L'excursió consistia en un trajecte pel Pallars, des de Sant Martí de Canals per la Pobla de Segur, Gerri de la Sal, Sort i el Port de Cantó fins a Biscarbó i tornar, sense recarregar les bateries durant l'ascensió.
El desnivell acumulat en pujada era de 1600 metres, i el trajecte total de 114 km, majoritàriament per carretera, però amb alguns trams de pista forestal en mal estat i fortes rampes.

Per a anar més tranquils i no haver de recarregar, ens vam emportar una bateria de recanvi carregada per a cada Flyer. Dels dos Flyers, un portava una bona part de l'equipatge, l'altre va carregar amb les dues bateries de reserva i una mica d'equipatge. En aquest vehicle, el més carregat, és en el que es van fer les mesures.

El pes de la bicicleta i l'equipatge en ordre de marxa era de 54 Kg, amb el ciclista 124 Kg.

Perfil

Perfil de la ruta

Trajecte

Vam sortir de Sant Martí de Canals, a 650 metres, amb el motor desconnectat, en descens fins a La Pobla de Segur, a 500 metres.
Per a escalfar les cames i estalvia les bateries el trajecte fins a sort (680 metres) el vam fer amb el motor completament desconnectat. A la cota 700 exacte (el casal d'avis de Sort) vam connectar els motors i vam iniciar l'ascens.
Vam decidir, per no anar justos de bateria, de canviar les bateries així que només ens quedés un 30% de reserva, cosa que va succeir a la bifurcació de Llagunes, a 1310 metres d'alçada. Amb la bateria de reserva vam arribar sense problemes fins al Port de Cantó, a 1725 metres, on la segona bateria encara estava a 35%. D'allí vam pujar per la pista de Biscarbó una mica més, fins als 1740 metres, per a iniciar el descens per una pista forestal fins al poble de Biscarbó, a 1540 metres, destí del viatge.
Durant la nostra estada, vam posar totes les bateria a carregar. Encara que per l'ascensió per la pista fins el port i la pujadeta final fins a Sant Martí de Canals teníem prou reserva (la resta tot és descens) vam preferir no esgotar les massa i recarregar les durant el dinar.
A la baixada del port vam assolir diverses vegades els 80 km/h llargs, i de Sort a La Pobla de Segur, malgrat el lleuger descens, vam connectar els motors, cosa que ens va permetre de fer el trajecte a velocitats entre els 40 i els 50 km/h, buidant una bateria completament. Per la pujada a Sant Martí vam gastar el 25% de la càrrega d'una bateria.

Consum

Amb aquestes dades, no és certament fàcil d'esbrinar si amb una bicicleta "normal" molt més lleugera ho haguéssim tingut més fàcil. Unes mesures a les bateries de les Flyer ens permeten però una primera aproximació.
La capacitat d'una bateria de Flyer normal (de NiCd, n'hi han unes d'alt rendiment de NI-MH però vam utilitzar les normals) és de 5 Ah a 36 Volt, el que ens dóna un treball acumulat de 180 Wh, que correspon exactament amb els resultats de les mesures. Una descàrrega del 70% equival a 126 Wh, comptant doncs les dues bateries utilitzades veiem que, elèctricament, per la pujada de 1040 metres (Sort 700 - Pista sobre el Port 1740) la Flyer més carregada va consumir 250 Wh. Ja que el motor d'alta eficiència té un rendiment del 97%, podem considerar que aquesta energia és pràcticament també mecànica.

Comparativa

Si haguéssim pujat amb una bicicleta normal de 20 Kg en comptes dels 54, haguéssim pujat 34 Kg menys aquests 1040 metres. Això representa, en mesura de treball absolut, 98 Wh (1040*34/360), menys de la meitat del que la Flyer va aportar. Si per altra banda som realistes i malgrat l'alta eficiència del motor de la Flyer admetem que tot el sistema d'elevació del sobre pes (motor-cadena-pneumàtic-carretera) té un rendiment més baix, pels voltants del 70%, veurem que l'aportació d'energia de la bateria necessària per a portar 34 Kg 1040 metres més amunt és d'uns 130 Wh, poc més de la meitat de l'energia efectivament gastada.

Cal notar que aquestes dades corresponen a la Flyer més carregada, que portava entre altres també la bateria per a l'altre Flyer, i que entre tots dos portaven un equipatge que no s'hagués mai pogut incloure en els 20 Kg d'una bicicleta lleugera (comptant els del vehicle), i que l'objectiu era de fer tota la pujada sense recàrrega. L'altre Flyer va gastar considerablement menys energia. Però fins i tot en el cas del vehicle més carregat, el ciclista va haver de treballar una mica menys que no pas si ho hagués fet en una bicicleta normal, i podent portar una càrrega considerable.

Comentaris

El mateix trajecte es podria fer doncs amb més comoditat utilitzant una bateria de Ni-MH i una recàrrega a mitja pujada, fins i tot parcial.

Evidentment trajectes d'aquest tipus només es poden fer amb ganes de pedalar, contribuint activament en la propulsió del vehicle amb les cames, i amb un bon coneixement del comportament del vehicle. En aquestes condicions desnivells en pujada de fins a 600 metres per Flyers amb Ni-Cd són assequibles, amb Ni-MH podem arribar fàcilment als 1000. En canvi el quilometratge horitzontal dependrà sobretot de les velocitats que vulguem fer. En ambdós casos la recompensa és l'elevada velocitat i/o la possibilitat de transportar càrregues considerables.

Per acabar, cal afegir el que va costar l'energia necessària per a recarregar les bateries pel total del viatge (incloent-hi la recàrrega al tornar a casa): 28 cèntims d'€ per cada Flyer, i algunes begudes refrescants.

Fotos de l'excursió