benvingut, convidat. sisplau entra o registrar't
  :
casacota.cat utilitza cookies (avís legal)
  inici últims missatges cercaajudaentrarregistra't  
 
pàgines: 1
comprar una bici elèctrica que agafa 100km/h? (Read 5681 times)
pc
csct

desconnectat



Posts: 49

comprar una bici elèctrica que agafa 100km/h?
13.11.2005 a les 20:58:48
 
Quote:
bateries lleugeres. les podem comprar ja?
Roger layola
6/ 6/03


Estem vivint moments de gran evolució en la tecnologia de la bateria elèctrica. És necessari fer el salt cap a bateries lleugeres, amb més densitat energètica, que donin més autonomia que les bateries de plom, però no trobo cap mena d'experiències prèvies per internet. Algú té coneixement de com resulten aquestes bateries noves?

Quote:
Re: bateries lleugeres. les podem comprar ja?
pere
6/ 6/03


Alguns vehicle ja les porten de sèrie, amb management inclòs. El problema és que no les venen separades:
http://biel.thinx.ch/m/mandanten/145/topic2571.html

Quote:
Roger layola
7/ 6/03


Hola pere. Veig que em remets al mateix lloc, es un concepte de bici de passeig que difereix massa del concepte de bici de carretera supereficient i optimitzada que cerco...
Estaria interessant desenvolupar per part de flyer la bici de carretera, que entraria en la categoria SIE (que jo he inventat: superlight inegrated electrobike... jejeje que cutre!!)
En patrick i jo agraïriem que fessis la consulta de l'experiència amb les LI -ion per part de Flyer, i si les cells són de veritat marca saft com imagino. Altrament, si ens poguessis fer el favor de mirar si es podria comprar uns circuits management, ens faries un gran favor, ja que ara com ara no tenim gaires més referències per internet....

Quote:
pere
7/ 6/03


En quant a la bici de carretera, de fet ja existeix, és la que es veu a la foto d'entrada de www.casacota.cat. Sense porta paquets ni parafangs, amb pneumàtics per a córrer... és el model F10, una meravella que la fan per encàrrec només, triant els components segons les preferències del comprador, i com a bona bicicleta se li fa el quadre a mida. Ara, segons quines peces triis, és força cara. El canvi és un model especial fet a mà del Rohloff de 14 marxes amb moltes peces de ceràmica, desenvolupat exclusivament per al F10.
Les bateries són de NiCd, doncs la tecnologia actual del liti encara no està prou afinada per a aquest tipus de vehicles. A la fàbrica en tenen un (que no em van deixar provar) amb un motor i una bateria modificats que pot agafar els 100 km/h...

En quant al liti, sembla que no suporta gaire bé les corrents elevades. Si es vol emprar liti s'han de fer bateries amb moltes cèlules en paral·lel amb corrents febles. Dóna una capacitat innecessària i un pes considerable, de manera que en la pràctica de moment el NiCd és molt superior, tant en durada de vida com també en capacitat de càrrega/descàrrega útil.

Per això amb liti de moment només es fa la sèrie C, amb un motor més petit i en una bicicleta on les prestacions reduïdes també garantitzen que les corrents de descàrrega no seran gaire grans. Tot i així no es passa dels 500 cicles, 700 com a molt. En canvi dels acumuladors de NiCd de la sèrie F ja n'hi ha que porten 2500 cicles i com si res, continuen funcionant.

En quant al liti el problema no és fer-li un bon management, sinó saber com hauria de ser un bon management, si aquest inclou que la bateria ha de tenir una durada de vida i una fiabilitat suficientment alta. Això és el que m'han comentat que hi ha de moment. Segueixen investigant i no veuen impossible que algun dia es puguin fer acumuladors de liti per a la sèrie F, m'han confirmat que hi treballen i que no ho treuran al mercat fins que sigui un producte de la qualitat i fiabilitat acostumada a la casa, i això et puc assegurar que és un llistó molt alt. Quan hi hagi novetats sobre els resultats ja n'informaré aquí.
"."

Quote:
Roger layola
8/ 6/03


Caram!!
Dius que pot agafar 100km/h??, és justament la que necessito: M'alegra veure que treballen en aquesta direcció.
Si realment pot agafar 100km/h salta un graó en mobilitat, puc renunciar a comprar un vehicle de mitja potencia i fer servir només aquest.
Això vol dir que consideraria acceptable gastar-me 9000 euros en una màquina que em pot portar a tot arreu sense perill per anar més lent que el transit rodat i que no precisa ni assegurança ni benzina ni impostos= Es perfecte!!
naturalment Assumiria tots els riscos penals que se'n deriven.
M'agradaria compar-lo doncs si es pogués fer per encàrrec. Pots fer la consulta de quan costaria? Si no et compromet, es clar!!
salutacions,
RNX
"."

Quote:
pere
9/ 6/03


Ja els he demanat el que em preguntaves, ja diré alguna cosa quan hi hagi quelcom de nou.
De tota manera una cosa és clara: les altes velocitats van en qualsevol cas en detriment de l'autonomia del vehicle, i més en el cas de les bicicletes que no són gaire aerodinàmiques. Encara que normalment si has d'arribar lluny ja apretes menys per a allargar la cosa. I la Flyer porta almenys el carregador integrat a la bateria.

Al costat de la flyer "normal", com les que jo tinc, hi han dues versions més. Una, més ràpida que la normal, la fan per encàrrec, l'altre la van fer com a prova per fer un record mundial de salt (a Amèrica, amb un trampolí per saltar damunt d'una sèrie de cotxes, i el van guanyar).
La diferència està sobretot en el bobinatge del motor. El motor normal porta 55 espires per bobina. La versió ràpida per encàrrec la fan amb 45 bobines, amb lo qual el motor gasta bastant més però n'augmenta la força.

La versió superràpida porta només 36 bobines. Totes aquestes versions van amb un acumulador especial de NiMH (sense cadmi doncs) que sembla que és l'única que resisteix aquestes corrents amb una capacitat acceptable, concretament 9 Ah a 36 volts.

En qualsevol cas la velocitat nominal del motor és de 85 voltes/minut. Cal escollir un canvi i un plat adients per a assolir la velocitat que es vol, però això és fàcilment calculable. Cal pensar però que degut al motor en l'eix dels pedals només es pot posar un sol plat, però existeixen els canvis de 9 corones amb reductora multiplicadora que segurament, amb un plat gros, serien suficients per a una alta velocitat i també per a tenir prou marxes per a pujades fortes i acceleracions ràpides (el canvi amb reductores és genial per això, perquè permet fer canvis amb salts molt grossos de marxa en dècimes de segon, molt pràctic per a les sortides de semàfor)

Segurament la F10 amb el canvi rohloff és lo millor per això, però també és un model +car. El canvi que hi posen ja val, tot sol, 1000 € (és una versió especial feta per a resistir la força del motor + la d'un esportista), però també podries agafar-ne una de més barata i adaptar-te-la tu mateix. El que llavors el canvi potser no es pugui estirar tant cap a velocitats elevades. Això seria qüestió d'anar a les webs dels fabricants i veure quines multiplicacions dónen, i calcular. Fora de la rohloff (http://www.rohloff.de/) un canvi que et puc recomanar és el que porta el model F8 (SRAM DualDrive 3x9, 27 marxes) que en la versió normal em permet, si apreto prou fort, d'agafar els 60 km/h, cosa que, donada la programació que hi porto, només puc fer a 100% pedal ja que el motor es desconnecta.
L'exemplar que vaig veure del record de salt recordo que portava un canvi Rohloff amb un plat molt gran, i una cadena bastant gruixuda, que és en la Flyer una part clau ja que transmet la força del ciclista i la del motor sumades. Amb un motor tan potent segurament el canvi i la cadena SRAM no durarien gaire.
Per cert, hi ha un accessori que permet portar una segona bateria en el vehicle, amb lo qual en dobles l'autonomia, encara que llavors tot plegat també pesa més.
"."

Quote:
Roger layola
10/ 6/03


Aquest es el calcul per prestacions que necessito.
un motor amb bobinatge de 45, 16 Ah de bateria ni mh i portar rodes de 28 polzades, les estàndard de carretera.
Com que els frens no s'adapten de 26 a 28, s'haurà de posar fre de disc. Això vol dir que es precisa d'un quadre i un rolhof hub amb ancoratges per a fre de disc. Em pots fer la consulta?
"."

Quote:
pere
11/ 6/03


Bé, ja he passat la consulta, veurem què em diuen de la fàbrica respecte a aquests punts que no tinc clars:
una bateria de 16 Ah segurament no existeix, ja que el que ténen són mòduls que comprenen les cel·les, l'ordinador de gestió, els termòmetres (un per cel·la) i el carregador. Tot plegat està fet "l'un per l'altre" i no se'n pot canviar un tros sense refer la resta. Pots però posar-hi dues bateries (tenen una peça especial que agafa la segona bateria sota el seient) i llavors tens 18 Ah. L'únic que quan n'hagis buidat una hauràs de connectar la segona (totes dues juntes no van, bateries connectades en paral·lel en general porten problemes, exactament com si es fa amb transformadors). El canvi es fa però en pocs segons, per exemple en un semàfor.

Amb el canvi Rohloff de totes maneres hi van frens de disc, això no és problema. El que no sé és si rodes de 28 polzades hi caben bé en el quadre, aquí no en tinc per a provar-ho. El quadre porta de sèrie ancoratges per al fre i també en el cas de Rohloff un ancoratge especial que necessita aquest canvi, està tot previst.

No sé amb això a quina velocitat arribaràs. Has de comptar una velocitat de 85 voltes/minut als pedals, veure quina multiplicació et dóna el canvi Rohloff i la velocitat resultant.

Aquí trobes una molt bona eina per a fer aquests càlculs, que també té les relacions del canvi Rohloff:

http://www.soulbikes.com/gears/index.html

Ja et comentaré el que em diguin de tot.
"."

Quote:
Roger layola
11/ 6/03


he mirat les ofertes de mercat en components i ho he compaginat amb la web, es genial.
Si realment entrés una roda de 28....
amb un encàrrec especial de plat de 60 dents (contra rellotge) i pinyó de 12 pot agafar amb roda de 28 i pneumatic de 25mm a 85rpm uns 87 km hora.
Es una velocitat suficient.
Si poguessis, mira'm de consultar a més a més (demano disculpes... sap greu haver d'emprenyar tant a la gent) si el hub de 14 marxes pot portar pinyó de 12, Ah, i si en el quadre pot entrar un plat de 60 dents, o quin es el maxim que entra. Apart tinc un problema: les bieles i plat estan només en isis drive (no octalink)- pots mirar si poden posar un eix amb isis drive (deu estries?)
"."

Quote:
pere
12/ 6/03


De fàbrica em diuen el següent (abans de que m'arribés el teu últim post):
El quadre només suporta rodes fins a 26 polzades. Entre altres perquè degut a la construcció el vehicle ja és bastant alt (més que una bicicleta normal) i el que es guanyaria amb resistència de rodatge es perdria en aerodinàmica. El model "esportiu" el lliuren amb uns pneumàtics de goma especial vermella fet per a altes velocitats. Jo n'havia portat i és espaterrant com de lleugers van, però els vaig canviar per uns tot terreny de kevlar perquè faig el 80% dels trajectes per pistes, camins i de vegades també sense camí, els altres són només per a l'asfalt.

En quant a la corona, he buscat a www.rohloff.de i allí diu que l'estàndard són 44/16, el canvi es lliura amb corona de 16 però també si es demana amb 13,15 o 17. El que s'acosta més al que demanes és el 13.

En quant al plat, no crec que hi hagi problemes de tamany si es troba un plat que "enganxi" amb el motor: cinc forats amb cargols Sugino en una circunferència de diàmetre 110 mm. Les maniveles són independents del plat, per una raó molt clara i específica de les bicicletes elèctriques sogons la normativa europea:
el motor s'ha de connectar de manera que dobli l'esforç del ciclista. Per això és necessari d'alguna manera mesurar l'esforç existent entre les maniveles i el plat... amb lo qual no poden ser solidaris.
En el cas del Flyer la manivela va en l'eix dels pedals. Concèntric amb aquest eix hi ha l'eix del motor, tots dos units per una molla d'acer molt rígida però suficient com per a mesurar la torsió. El motor treballa només sobre el plat per no falsejar la mesura de l'esforç muscular, doblant l'esforç del ciclista fins un màxim de, en el model normal, 250 watts (la potència nominal són 180 però s'admet una sobrecàrrega temporal del motor). En un motor de 45 espires pots comptar amb bastant més, ja que el teu aniria a més sense limitació de potència per part de l'ordinador, encara que sempre el pots programar com vulguis - et puc passar un document intern que explica la calibració i programació pas a pas. En el prototipus que vaig veure a la fàbrica del rècord mundial de salts recordo que hi havia un plat immens, però no en vaig comptar les dents.

A la pàgina de Rohloff he trobat una llista exacte de les relacions, no sé si concorda amb la pàgina americana que et vaig passar ahir però de segur que les indicacions són exactes. Per a la primera marxa la reducció és de 0.279, per la 14 la multiplicació és de 1.467. El desenvolupament de la roda muntada amb el pneumàtic original és, mesurat sobre el terra, 207 cm, això vol dir que en una volta de pedal amb aquesta combinació fas exactament 14 metres. Això equival a aquestes velocitats:

80 U/min = 67.2 km/h
85 U/min = 71.4 km/h
90 U/min = 75.6 km/h
100 U/min = 84 km/h

Si això no fos suficient s'hauria d'intentar trobar un plat més gros, si és que encara és estable.

Si no et fa el pes podries mirar-te un altre tipus de canvi que és el que es munta de sèrie en el model F8, que combina una reductora de 3 marxes tipus Rohloff amb un canvi shimano de 9 corones, el tens a http://www.sram.com/product/featured/dualdrive/hub_cassette.asp
Mentre que la variació de relacions en el Rohloff és de 526%, aquest canvi pot arribar als 567% en la versió de 27 marxes. El que no sé és si és prou robust per a una màquina amb motor reforçat, en qualsevol cas és inferior al Rohloff, que és el que fan servir a molts llocs per baixades i és apte per a tàndems, mentre que pel SRAM no ho recomanen.

No tinc experiència de rodar amb un motor d'aquest bobinatge, que per definició hauria de poder rodar a velocitats més altes que els normals, ja que la autoinducció és menor. El motor normal treballa "fort" fins a 80 U/min i a partir d'aquesta velocitat va disminuint, per arribar a 0% a 90 U/min i a partir d'aquí recuperar energia i recarregar la bateria. Això amb el motor de menys bobines hauria de correspondre a 110 U/min (55*90/45 si no m'equivoco), això vol dir que fins als 90 U/min tindries la plena potència, permetent doncs, si les cames segueixen, uns 75 km/h a ple motor.

De tota manera, el comportament sempre serà diferent dels sistemes amb motor connectat per interruptor. Si vas ràpid, el motor pot molt bé aportar 400 watts, però només ho farà si tu li aportes uns 250 watts amb les cames (normalment és un valor igual però aquí la cosa canvia degut al bobinatge del motor). I 250 watts per a les cames són molt, sobretot si t'hi estàs una estoneta. Jo havia fet mesures i em vaig quedar sorprès com s'ha de treballar per "cremar" només 100 watts.

En quant a la bateria, a la fàbrica em diuen que ara totes les de Ni-MH són de 9 Ah (fins ara eren de 8) i que et farien un adaptador per a posar la segona bateria al porta paquets per a poder-la portar sense complicacions.

El pressupost quan tingui algunes dades que em falten te'l passaré per mail.
"."

Quote:
pere
12/ 6/03


M'he oblidat d'escriure que potser el motor de 45 espires potser et resulti malgrat tot una mica fluix per a aquestes elevades velocitats, i per això la versió especial de 36 espires et podria convenir millor. Per altra part suposo que busques un balanç entre potència i autonomia. Però aquí pots treure partit de la programabilitat del flyer: si trobes que la potència és excessiva perquè et buida massa la bateria, pots programar una corba de potència per a velocitats inferiors.

El flyer en porta 4, selecionables per un menú accessible per una combinació secreta de tecles, que corresponen en la versió normal més o menys a 60 U/min, 70 U/min, 80 U/min i 90 U/min. Amb un motor de 36 espires calculo (no ho sé del tot segur perquè personalment no ho he provat mai, però si vols ho pregunto a l'enginyer que el va dissenyar) que mentre que la velocitat més alta s'aniria cap a les 130 U/min, la més baixa correspondria als 90 U/min del model estándard suís, amb lo qual segons la corba sel·lecionada obtindries una velocitat punta diferent i un consum també adaptat.

Una cosa és segura: com més potent és el motor, més corrent gasta a velocitats baixes, és a dir a l'arrencada. Personalment m'he habituat a arrencar amb el motor desconnectat (amb 55 espires) i no connectar-lo fins que els pedals van a una freqüència acceptable, a partir de 70 U/min, amb lo que l'autonomia augmenta de manera espectacular - una mica com tu feies amb la Heintzmann.
"."

Quote:
 
Roger layola
15/ 6/03


Demanar una bicicleta Flyer a la carta està resultant força més complicat del que esperava, és una màquina complexe que sobrepassa en tots els aspectes el que és estàndar en les bicicletes convencionals...
Veurem quina configuració fem al final....
"."
--------------------------------------------------------------------------------


Copyright © 1996 Lilikoi Software, Inc. www.lilikoi.com. All rights reserved.

Volttour (Nihil Obstat)
tornar a dalt
 
 

veure perfil | web   IP Logged
Roger_Layola





Re: comprar una bici elèctrica que agafa 100km/h?
Reply #1 - 23.05.2008 a les 12:06:07
 
Les Flyer van atravessar un mal moment i la fàbrica va tancar. Afortunadament la marca torna a estar activa, la pàgina web es aquesta:

http://www.flyer.ch/

Estan fen una versió especial de la F amb sliks prims  i bateria de 15 ah a 40v (600w) de liti  que te molt bona pinta (imatge)... deslimitada seria una joia... esperem que aquestes noves siguin més fiables!
tornar a dalt
 

flyer_f10.jpg
  IP Logged
pàgines: 1

Δ Aquest lloc web fa servir galetes. Si continues navegant n'acceptes l'ús. Δ