benvingut, convidat. sisplau entra o registrar't
  :
casacota.cat utilitza cookies (avís legal)
  inici últims missatges cercaajudaentrarregistra't  
 
pàgines: 1
Restriccions normatives sobre bicicletes elèctriqu (Read 4227 times)
pc
csct

desconnectat



Posts: 49

Restriccions normatives sobre bicicletes elèctriqu
13.11.2005 a les 20:57:51
 
Quote:
Roger layola
28/ 5/03


En aquesta branca del fòrum es vol discutir sobre la legislació vigent que limita la potència i velocitat punta de les bicicletes elèctriques.

Des del punt de vista de la legislació, les bicicletes elèctriques es veuen com a vehicles purament d'oci, a les que imposen unes severes limitacions de potència (250w nominals) i velocitat punta (24km/h en mode d'assitència). Mentre els ciclistes es passegin els dissabtes pels carrils bici, cap problema.
Però si s'obta per la bicicleta com a vehicle pel transport diari, aquestes limitacions fan que resultin en unes bicis inservibles i perilloses, ja que per circular còmodament per Barcelona s'ha d'anar tan ràpid com el trànsit; és a dir,  es necessiten unes velocitats de 35-60km/h: Un cotxe circulant a 70km per hora per barcelona (hi circulen de veritat) li resultarà, per temps de reacció, més fàcil esquivar una bicicleta que vagi a 60 per hora que una que vagi amb prou feines a 20 per hora.

Des del meu punt de vista, per donar més seguretat a les bicicletes hi ha dos camins: pacificar el transit a la velocitat de 30 per hora, i que es faci complir de veritat aquest límit, o dotar de Barcelona d'una extensa i segura xarxa de carrils bici al estil d'Amsterdam que permeti circular ràpidament i amb seguretat. Com que no es donarà en cap cas cap d'aquestes dues propostes, la única sortida que m'ha semblat lògica es la de saltar-me les limitacions de la legislació vigent....: La anomenada desobediència legislativa de les bicicletes elèctriques!!

Circular més ràpid donaria més seguretat a les bicis elèctriques?

Aparentment sembla un contrasentit, però després de circular 450 dies per Barcelona en bici elèctrica  de 900w i 60 km de vel punta, haig de confessar que tenir aquest extre de potència i velocitat punta en qualsevol moment em dóna una flexibilitat i seguretat extraordinària. En els carrils bici circulo lentament, a uns 20 per hora com un vehicle de pedals més. Quan entro en vies ràpides com balmes, llavors la potència i la velocitat punta em permeten navegar pel trànsit amb seguretat i sense entorpir el més minim el flux de vehicles. Des de la meva experiència, és una opció molt vàlida, i avalada per molts dies d'experiència...

En quan a problemes de il·legalitat, mai cap guàrdia urbà ha parat atenció al meu vehicle, doncs el motor elèctric és eficient, net i silenciós, i d'acceleracions progressives. Des del punt de vista d'una persona no avesada al món de la bicicleta, semblo un corredor de bicicletes en molt bona forma... hi h molts més vehicles de potències mosntruoses que es salten continuament els limits de velocitat, no crec que tingui interés una biicleta que corre igual de ràpid que el trànsit...

Arribat aquest punt, el que caldria és permetre, com ja fan en alguns estats d'Amèrica, velocitats de 50 km/h i potències rondant a 700w, per a que aquesta flexibilitat extre de potència i velociat animi amés gent a compar bicis elèctriques per desplaçar-se cada dia.
"."

[ This message was edited on 28/ 5/03 by the author ]

Quote:
Re: desobediència legislativa de les bicicletes elèctriques
pere
28/ 5/03



Responc a una pregunta formulada per mail respecte de la bicicleta Flyer (www.casacota.cat). Diverses persones m'han preguntat coses semblant o relacionades:

...molt maca, però només la compraria amb bateries de liti i motor de 500w.

... si existís així m'ho plantejaria de veritat, ja que se de bona tinta que el concepte i motor són excel·lents.


Respecte a la potència del motor, cal remarcar que es tracta d'una bicicleta elèctrica. Segons la major part de les lleis internacionals, entre altres també la de la unió europea, un vehicle només pot ser una bicicleta (i per tant poder circular sense matricula ni assegurança) si la par predominant de l'energia de tracció és la muscular. Per a això es demanen una sèrie de dispositius electrònics de control (diferents segons els països) i també, en gairebé tots els casos, la limitació de 180 watts de potència del motor instal·lat. En el cas de la unió europea també s'estableix que el motor s'ha de desconnectar completament a partir de velocitats de més de 24 km/h

La Flyer compleix aquestes normes. És per això que té un motor molt sofisticat amb un rendiment del 98%. Aquest motor està en l'eix dels pedals i transmet directament la força, sense pèrdua. Amb un motor normal per exemple tipus Heinzmann ens caldria un motor de 360 watts per al mateix rendiment, ja que es tracta d'un motor convencional amb uns engranatges d'altíssima reducció que ofereix, comparativament, un coeficient de rendiment molt més baix. En quant a la velocitat, és programable electrònicament segons les normes del país on s'utilitzi. Actualment té 4 límits possibles: 24 km/h (unió europea, però no tots els països), 30 km/h, 35 km/h (Suïssa, Bèlgica i Àustria), i la versió sense límit per a països sense limitació. Amb aquesta característica s'assoleixen còmodament els 50 km/h.

El fet de poder funcionar amb poca energia té diversos avantatges:

- és més ecològic
- la bateria pot ser més petita i lleugera, cosa que contribueix a l'estalvi energètic
- al gastar menys energia, la bateria es descarrega més lentament i s'en augmenta la càrrega útil i la durada de vida.

En quant a les bateries de liti, cal puntualitzar que existeix un model de flyer ultralleugera amb bateries de liti (la flyer c). Però permeteu-me algunes consideracions:

La sèrie F, que és la que trobeu a la pàgina www.casacota.cat, és una bicicleta molt robusta que permet portar càrregues importants (he transportat sense problema sacs d'ordi de 50 kg per camins dolents) i també la circulació per pistes i camins. També permet velocitats elevades (amb o sense motor) i és altament compatible amb els accessoris de bicicletes normals.

La nova sèrie C és una bicicleta de ciutat lleugera, i construïda de manera que també persones poc àgils hi puguin pujar fàcilment. La velocitat màxima és de 24 km/h i el motor és menys potent que el de la sèrie F, però porta una més gran reducció, oferint una força de tracció considerable a costes de la velocitat. Les bateries són de liti en aquest model.

Resumint: la sèrie C és lenta i lleugera, però també més fràgil, la sèrie F és robusta i ràpida, més esportiva en qualsevol cas.

En ambdós models s'han fet proves amb bateries de NiCd, NiMH i liti. Les bateries de liti dónen un excel·lent resultat amb la sèrie C degut al motor menys potent, mentres que en la sèrie F les bateries de liti presenten problemes degut al consum més elevat d'aquests motors. De fet, funcionen molt bé durant els primers cicles, però ràpidament es deterioren i en disminueix la capacitat. Això ja passa una mica amb les de NiMH, però en aquestes el fenomen és suportable. Amb vehicles de la sèrie F, els NiMH poden fer 600 cicles de càrrega-descàrrega abans de perdre un 10% de la capacitat, en canvi el NiCd és extraordinariament més robust, que juntament amb la gestió tèrmica i de càrrega-descàrrega que porta l'ordinador de la flyer fa que les bateries que es van posar en servei ara fa més de quatre anys encara funcionen totes - jo en tinc una que porta uns 1500 cicles (i uns 30000 km) i encara no ha perdut ni mica de la seva capacitat.

Les bateries de NiCd de la flyer no presenten cap problema mediambiental: totes les bateries reemplaçades són retornades a la planta de fabricació on són reciclades completament per a fabricar bateries noves. Un aspecte del comportament mediambiental d'un producte és també la seva durada de vida fins al reciclatge. En aquest aspecte les bateries NiCd de la flyer han posat una fita ben amunt.

Per aquest motiu s'ha preferit no fer acumuladors de liti per a la sèrie F, ja que presentarien tot de problemes en quant al reciclatge, la fiabilitat, l'eficiència i també seria més car. Encara que el liti sigui fàcilment reciclable, la millor opció és en qualsevol cas procurar que s'hagi de reciclar el menys possible.
"."

Quote:
Roger layola
28/ 5/03


el que comentes de les bateries de liti es molt interessant.

M'agradaria saber més de les experiències que han tingut amb el liti: tamany de bateria, rendiments, fabricant, durabilitat, si empraven balance management system, tipus de carregadors, si va haver-hi risc d'explosió....
El Patrick i jo ens estem plantejant de passar-nos del plom al liti...
He vist per Internet que les bateries de thundersky, a més d'econòmiques, tenen una construcció més durable  que Saft, potser són més adequades per motors elèctrics.
I el preu de thundersky a través de crystalyte es molt competitiu... però no hi ha cap experiència amb aquestes bateries aquí!

Altrament sembla que el nickel cadmi estarà prohibit a Europa, o sigui que s'hauran de desenvolupar noves químiques bateries.

En quan la velocitat, una cosa és circular per la Pobla de Segur, i una altra per una metropoli com Barcelona: Recordes perfectament els problemes que tenies circulant tu amb la teva flyer per Barcelona? Efectivament, no és gens agradable! Crec que s'hauria de permetre a l'usuari decidir deprés de la compra quina velocitat limitació seleccionar, assumint voluntariament els riscos legals que comporta.

Si em plantejo de comprar una flyer c ultralleugera de liti.(en thundersky 10 Ah 36v són 180 E)
la pregunta indiscreta es (i si creus que l'haig de borrar la trec): puc comprar una flyer amb velocitat punta no limitada i centraleta reprogramada?
Salutacions
RNX
"."
"."
"."

[ This message was edited on 28/ 5/03 by the author ]

Quote:
pere
28/ 5/03



Sobre el liti, ja preguntaré més detalladament. Pel que sé van tenir molts, molts problemes. No només per el management, que en porten un de molt sofisticat. Tinc entès però que hi estan treballant i per a això cal fer proves i més proves, per anar acumulant experiències i resultats. Ja aniré informant del que m'arribi
En quant a la prohibició del níquel-cadmi, no n'he sentit res per bateries d'aquest tipus, sinó només pels petits acumuladors domèstics que evidentment corren el perill d'acabar a les escombraries. Segurament al final s'exigirà un control total sobre els retorns a reciclatge, cosa que ja s'hauria de fer ara i no només amb el Ni-Cd, sinó també amb les bateries convencionals, els ordinadors...

En quant a la velocitat punta de la flyer, només et diré que per a reprogramar-lo no cal res, només polsar una combinació de tecles. Si l'usuari vol saber quina és se li pot comunicar, amb dues condicions:
1. que no la faci pública
2. que les faci servir convenientment i que respecti les lleis de cada país, que això és responsabilitat seva

Això respecte de la Flyer sèrie F. Per la C no n'estic tan segur, però si vols ho pregunto a fàbrica.

Personalment ho faig d'altra manera: circulo normalment amb el motor desconnectat del tot, a una velocitat de creuer de 30 km/h, i el motor el tinc programat a 24 km/h i només l'engego quan cal (pujades, o molt carregat). En aquests casos la velocitat no s'acosta ni de lluny als 24 km/h, sinó que és molt més lenta de totes maneres. És lo bo de la flyer: també sense motor és una bona bicicleta que no frena gens, això val or si alguna vegada s'acaba la bateria, però també serveix per a no acabar-la pràcticament mai. De fet en quatre anys això només m'ha passat dues vegades.

Un altre aspecte té la flyer sèrie F: pedalant fort es pot recarregar la bateria. Això és útil sobretot en cas d'esgotar la bateria i fer-se de nit, ja que permet fer servir el far halògen malgrat no tenir bateria, però també en baixades llargues, sobretot si fa fred, per a escalfar-se i augmentar l'autonomia - un avantatge del Ni-Cd.

Per cert, per la flyer sèrie F es poden comprar també acumuladors de NiMH, que no porten cadmi i ténen una capacitat en la pràctica 60% superior que el NI-Cd. També existeixen uns suports per posar-hi una segona bateria, doblant així l'autonomia. Amb una sola de bateria de Ni-Cd es poden fer, amb una conducció correcta, uns 50 km amb un flyer ajustat a 35 km/h. Amb dos de NiMH s'arriba als 150 com a mínim. De tota manera si s'abaixa la velocitat punta a 24 km/h l'autonomia gairebé es dobla tota sola - tot plegat ofereix una infinitat de combinacions possibles.
"."

[ This message was edited on 28/ 5/03 by the author ]

Quote:
totes aquestes combinacions de la flyer són molt interessants
Roger layola
29/ 5/03


Esperarem rebre més informació sobre les bateries noves amb gran interés.
La reprogramació permet una flexibilitat molt interessant i lògica, és molt d'agrair que la fàbrica posi en coneixment dels compardors aquestes programacions de potència i velocitat.

Tinc dilatada experiència amb moltes disciplines de bici, des de downhill, enduro, trial, freeride, crosscountry, passant per algunes elèctriques i arribant a les de més dinàmiques de carretera.
Les bicis bones de carretera poden fer creuers altíssims amb poca energia. Se el que vull: l'eficiencia d'una carretera amb la velocitat d'un ciclomotor. Es el que aconseguiré amb el motor heinzmann i la vitus fx1 de carboni que acabo de comprar, però soc conscient que la flyer te un concepte tecnològicament + avaNçat de bici elèctrica.Vull saber si es podria agafar una flyer i fer-la bici de carretera: baixar-li pes i inercia, o si ja es comporta com a tal:
T'agrairia fer una prova força interessant que es basa en la teva experiència personal: conduir un parell de dies una bicicleta de carretera de les que pesen 8 kg, i contrastar-la el dinamisme amb una bici flyer. Et puc proporcionar una bici sense problema, altrament podríem fer transformacions de prova en alguna bici de les que distribueixes, amb vistes a intruduir una nova gama. LES TRANSFORMACIONS SEMPRE SON REVERSIBLES (suposo)!!!

Estem en contacte,
RNX
"."

Quote:
Re: totes aquestes combinacions de la flyer són molt interessants
pere
29/ 5/03


Respecte al que em dius sobre les bicicletes de carretera, només et puc dir que per aquí on visc no en faig gaire, ja qui els cotxes ténen un comportament perillós. Són carreteres construïdes segons la generalitat per 80 km/h, la limitació és però de 90 km/h (ja anem bé), però molts cotxes van a 130 km/h i més, tallant les corbes i aprofitant per això també els vorals, cosa que fa tan perillosa la circulació en bicicleta, que des que he tingut un parell d'ensurts dels grossos ho he deixat. Vull protestar de passada aquí per l'actitud dels automobilistes i la passivitat de la policia, que és al meu parer delictiva també.

Amb un flyer F8 ajustat a 35 km/h he fet també molts quilòmetres per Suïssa, i més d'una vegada he coincidit amb ciclistes de carretera amb molt bones bicicletes i tot l'equipament necessari, i no m'ha estat mai cap problema deixar-los enrera. Fa uns dos anys, tornant de Suïssa em vaig oblidar de reprogramar-la a 24 km/h i vaig anar de la Pobla de Segur a Tremp per la carretera. Vaig atrapar un d'aquests de carreres entrenant-se, el vaig seguir una bona estona, i al final el vaig avançar. Ell va apretar i em va seguir durant bastants quilòmetres, però al final de cop es va despenjar segurament pel ritme que portava.

De fet personalment no em cal provar-ho: en 30000 km amb Flyer he rodat prou com per trobar-me amb tota mena de ciclistes, i MAI n'he vist algun que anés tan ràpid com jo amb la flyer. L'únic problema que hi ha amb un vehicle així, és que si vols apretar massa acabes buidant la bateria de manera innecessària. Només molt poquet més lentament ja et dobla l'autonomia, però això és així amb les bicis elèctriques igual que amb els cotxes de gasolina.

En quant a rebaixar pes a la Flyer, jo ja ho havia fet: desmuntant els parafangs, els llums, el portaequipatges, pneumàtics més lleugers. Evidentment es nota però tampoc de manera massa notable, i de tota manera l'interès d'aquest vehicle no és pas per fer esport ni velocitats extremes, això va contra el seu concepte, sinó que és primàriament un vehicle utilitari i de transport (mira les fotos del mercat que hi ha a http://www.casacota.cat/casulleras/galeria/flyer/index.html) i per tant tots aquests accessoris són útils i necessaris.

L'únic que fa una diferència notable, igual que en qualsevol bicicleta, són els pneumàtics, el tipus de goma i el perfil. Aquí portem rodes de dues polzades i mitja de mountain bike amb triple carcassa de Kevlar, i tot i així encara resulten "fluixos", però això es deu a que fem el 80% dels trajectes per pistes i camins forestals que altrament no s'utilitzen, alguns es mantenen oberts a costa de passar-hi només amb les flyers, i arribem a una pila de llocs on cap 4x4 podria arribar. És evident que uns vehicles equipats així per necessitat no són per fer velocitats, i tot i això deixo enrere els de carreres per la carretera.

Concretament, conec persones que viuen a 41 quilòmetres del lloc on treballen, a Suïssa, i fan cada dia amb qualsevol climatologia el trajecte en Flyer, 82 quilòmetres diaris. El temps mitjà pel recorregut és de 1 h 7 min, porta a porta. Pots comptar quines velocitats fan doncs.

Per altra part, encara que vagis molt ràpid, 60 km/h em sembla una barbaritat. És la velocitat que agafo amb la Flyer llençant-me per una pendent del 9% en baixada i pedalant fort. Anant en moto a partir de 65 km/h ja és problemàtic que no em saltin les ulleres pel vent i m'haig d'agafar fort al manillar perquè el vent estira molt fort enrere. Costa de creure que es pugui agafar aquesta velocitat en bicicleta - tens un velocímetre ben calibrat? En qualsevol cas, així buides les bateries amb molt poc temps, per grosses que les portis. Per mi això és una mica la negació de l'esperit de la bicicleta, que una de les virtuts que té és que la velocitat està pràcticament sempre a una mesura humana, on una topada en tota regla no és mortal ni molt menys.

Tornant a l'inici, la carretera no em preocupa pas gaire, perquè tal i com estan les coses procuro evitar-la del tot. I si hi vaig, ho faig de nit amb la flyer que aquí sí que és una reina: porta llums potents al davant (far halògen) i al darrere, i llavors els vehicles de motor em respecten de manera extraordinària, fins i tot deixant molt més dels 1.50 m de distància a l'avançar...
"."

Quote:
la física de les bicis a les grans ciutats
Roger layola
31/ 5/03


Hola pere!
és cert, 60 km/h per carretera és molt....  Però la continua circulació de cotxes a velocitats desorbitades te una partida bona: fan de deflectors d'aire: si vas a la mateixa velocitat que ells, la despesa energètica es molt més baixa que en condicions normals quan vas en solitari. Així doncs, no es tan la potència per anar a 60km per hora, sinó la capacitat per engranar la bicicleta prou ràpid fins a 60km per hora, velocitat en que els cotxes solen circular per aquí la ciutat.
amb una flyer c2 amb motor de la f8, reprogramada i amb una relació de 53-11 no hi hauria problema: funcionaria tal com vull, i amb possibilitat de superar els 70 sense problemes per ciutat: em podria de plantejar d'entrar a les rondes?? jejeje llavors si que indria problemes amb la Benemerita.....

L'unica limitació greu es el preu. m'he estat mirant per la web, i realment pel preu d'una bici puc tenir des d'una bmw de segona ma fins a un kewet sencer de 2a ma. Els nostres sous no estan a l'alçada dels suïssos... Hi ha alguna alternativa?  algun lloc on es venguin aquestes bicis de 2a...,  sinó t'asseguro que no hi ha res a fer: una bateria de liti per la SIE em costa només 1200 euros!!
Alguna notícia sobre les bateries de liti i les proves que van fer a suissa?.
Salutacions
RNX
"."

Quote:
Re: la física de les bicis a les grans ciutats
pere
31/ 5/03


Bé, el preu de les flyer és degut sobretot a l'alta tecnologia, bàsicament en dos aspectes:

- el motor d'alta eficiència (98%) que permet les altes prestacions en quant a autonomia i velocitat

- el management energètic integrat, amb regulació de la càrrega i descàrrega de la bateria, simetrització i gestió d'acord amb la temperatura (porta un sensor tèrmic a cada cèlula i un ventilador amb velocitat variable) que fa que les bateries durin moltíssim i això sense perdre capacitat.

Per l'experiència que tinc de vehicles elèctrics i bicicletes, jo penso més aviat que la flyer és econòmica, perquè encara que el preu de compra sigui alt, tens bicicleta, motor i bateria per molt de temps sense haver-te de gastar res. Els canvis de bateries i treballs de manteniment que he vist en bicicletes elèctriques més barates fan que al cap de relativament poc temps no ho siguin tant i que bastant ràpidament perdin autonomia o quedin inutilitzables per problemes mecànics. I amb la flyer tens una màquina al meu parer inigualable en quant a confort i prestacions.

En quant a les flyer de segona mà, a www.biketec.ch és el lloc on s'anuncien. Les de segona mà no són gaire més barates que les noves, cosa que diu bastant sobre la qualitat del vehicle, però potser tens sort.

En quant a la comparació que fas, has de pensar que amb una flyer tens una autonomia més gran que amb un kewet, i que tant un kewet com una BMW et costaran uns impostos i una assegurança que altrament no has de pagar.

Potser és qüestió de punts de vista. A casa tenim des de fa anys dos flyers que ens estalvien de tenir un cotxe. Si mai ens cal un transport més gros o llarg, agafem la furgoneta de la feina. Només que comptis la gasolina que ens estalviem amb un total de 8000 km/any (en la nostra orografia prepirinenca segur que més de 800 litres de combustible) al cap de poc ja t'has estalviat el preu de compra només amb això. Sumes altrament la compra d'un cotxe, per molt de segona ma que sigui, els impostos etc, crec que la cosa queda clara.

Això com a part econòmica. La mediambiental ve a més a més, i aquí ni una BMW ni tampoc un Kewet pot competir, per molt elèctric que sigui, a menys que disposis d'una central fotovoltaica pròpia que sigui suficient. En quant a eficiència i protecció mediambiental, només la bicicleta de pedals tradicional és preferible a la flyer, això sens cap mena de dubte!
"."


Quote:
Re: la fisica de les bicis a les grans ciutats
pere
31/ 5/03


Respecte a una flyer C amb motor de la sèrie F, això és constructivament impossible, per les mides del motor i l'electrònica d'unes i altres: l'electrònica de la bateria i del motor van estretament vinculades i empren tecnologies completament diferents. De fet en totes les flyers el vehicle i la bateria porten parts que, juntes, formen un ordinador bastant complexe amb dos coprocessors units per un "bus", i no poden funcionar l'un sense l'altre. Els motors són de corrent trifàsica amb freqüència regulada i sensors de Hall, i per tant no poden funcionar sense l'ordinador de gestió correctament iniciat i amb el programa de tracció engegat.
Cal remarcar doncs que les flyer són diferents de la majoria de les bicicletes elèctriques. Si bé és cert que disposen de pedals, motor i bateria, tot plegat està integrat en un sistema informàtic molt complexe que gestiona i en condiciona el funcionament, com en un ordinador no pots canviar una peça per una altra sense reconfigurar el sistema i instal·lar els drivers necessaris.

Pot semblar complicat, però és aquí la clau de les prestacions (i també del preu). Entre altres coses porta un mòdul programat en LISP amb "inteligència artificial", que en la vida del vehicle va "aprenent" i reaccionant de manera adequada. Així segons els trajectes que es fan i en funció de la bateria el programa es va optimitzant per a utilitzar la càrrega útil de la manera més eficient possible. També al connectar l'electrònica s'executa un programa que fa una diagnosi del sistema i, entre altres, calibra la posició dels pedals, el moment de torsió aplicat i la càrrega útil de la bateria en funció de les corbes dels últims cicles i de la temperatura...

Tot això no es veu, i per això hi ha una pila de coses difícils d'explicar. El que sí que ho nota és l'usuari que la fa servir, simplement amb unes prestacions que, mirant la potència del motor (180 watt) i la capacitat de la bateria (5 Ah a 36 V = 180 Wh) semblen impossibles.

És per tot això que es fa difícil "ficar mà" en una flyer per canviar-ne els paràmetres, ja que qualsevol modificació es tradueix de manera immediata en una degradació de les prestacions, durada de vida o funcionalitat del sistema.
"."

Quote:
1kw ev bikes, document adjunt
Roger layola
28/ 5/03


Mireu el document adjunt, origen doc formatejat a jpg
parla dels problemes de mobilitat a barcelona i veu les bicicletes electriques d'1kw com a millor solució.
qualsevol persona interessada a adquirir una bicicleta d'aquestes característiques no dubteu a contactar, us ajudaré a resoltre dubtes.

Quote:
Després de circular en bicicleta, elèctrica o no, per Barcelona i moltes altres ciutats europees (sóc ciclista quotidià des de fa més de 30 anys), jo crec més aviat que és la velocitat de cotxes i ciclomotors la que no s'adequa pas a les circumstàncies. Caldria fer respectar a aquests vehicles els límits de velocitat, i encara millor, com es fa en ciutats veritablement progressistes, abaixar la velocitat màxima per tots els vehicles en tota l'àrea urbana (també les vies ràpides com rondes etc!!!) a 30 km/h
llavors les bicicletes, assistides o no, no tindrien cap problema. Hi haurien menys accidents, els vianants s'hi trobarien millor, menys soroll i malversament energètic. La baixa velocitat podria ser un dissuasiu per a molts neuròtics del cotxe que triarien un altre mitjà.

I a més, una llei física comprovada arreu del món i que els polítics, si la coneixen, no s'atreveixen a introduir: si s'abaixa la velocitat de circulació en una via amb molt de trànsit, n'augmenta la capacitat!

Aquest fenomen ha estat repetidament provat, mesurat i comprovat, per exemple en l'autopista del Sankt Gotthard a la regió de Luzern. En una autopista de dos carrils per sentit, abaixar la velocitat màxima de 120 km/h a 80 km/h n'augmenta la capacitat de la mateixa manera que si es s'ampliés d'un carril per sentit sense abaixar la velocitat màxima.

Caldria doncs, a l'àrea de Barcelona, posar un límit general de 30 km/h. A les autopistes en l'area metropolitana, màxima de 60 km/h, així mateix en tot l'eix transversal.

Ho trobeu un contrasentit? Preferiu anar a 120 km/h (o més) fent soroll, provocant perill d'accident i morts, per anar a frenar en una cua i perdre tot el temps aixó guanyat i encara més? Qui defensi això, és que no té remei.

Senyors polítics, una mica de valor si us plau!

"."

[ This message was edited on 28/ 5/03 by the author ]

Quote:
Re^3: 1kw ev bikes
pere
28/ 5/03


En quant a les bicicletes elèctriques, sí que em semblaria bo que, també en el context del missatge anterior, s'els permetés una velocitat màxima més elevada. Els 35 km/h de Suïssa, Bèlgica i altres països seria prou per a incentivar el canvi: si els cotxes, motos i vehicles de combustió interna només poguessin anar a 30 km/h i a les bicicletes elèctriques elèctriques se'ls permetés 35, molta gent canviaria de vehicle i s'evitarien molts sorolls i pol·lució, i una velocitat de 35 km/h en ciutat ja és molt ràpida, sobretot si es pot mantenir sense haver-se d'aturar contínuament.
Fa molts anys vaig anar en bicicleta a Holanda. En diversos llocs havia vist una cosa genial: totes les carreteres tenien una pista per bicicletes al costat (separada per una franja d'arbusts, no pas un "carril bici" com s'estila aquí). En els encreuaments de carreteres hi havien unes grans rotondes, sovint amb semàfors, on els cotxes feien cua. No pas així les bicicletes: uns metres abans de la rotonda, la seva pista baixava per una rampa cap a un curt passatge inferior per sota de la rotonda dels cotxes. Al mig de la gran rotonda, en un nivell inferior però descobert a l'aire lliure, hi havia una rotonda més petita només per a les bicicletes, que podien salvar així el gran encreuament sense semàfors, sense aturar-se, i sense perill.

Anant més enllà, com es podria incorporar això en una ciutat com Barcelona?

Una visió de futur: suprimim els carrils bici de la diagonal, i tornem l'espai als vianants que de tota manera s'hi passejen. un metres més amunt hi fem una pista sostinguda per columnes per a les bicicletes, que es manté allí dalt també per creuar carrers, amb rampes als encreuaments importants per poder pujar i baixar, a l'estil d'una autopista, però més petita.

Dotant unes quantes artèries de la ciutat, connectades entre sí, reservades només a les bicicletes (sense motos, ciclomotors ni vianants) dotaríem a la ciutat d'un sistema de transport molt barat, 100% ecològic, rapidíssim, molt eficient, individualitzat i revolucionari, tot i guanyant en seguretat i espai que tanta falta fa, afavorint també l'ús d'aquest medi de transport fora de les infraestructures creades.
"."

[ This message was edited on 28/ 5/03 by the author ]


Quote:
una autopista de bicicletes a Barcelona?
Roger layola
29/ 5/03


No es una idea desconeguda.
Le corbusier, genial arquitecte de frança de la primera meitat del passat segle va elaborar la teoria de les set vies, que diferenciava les vies segons el transit i us a què es destinaven.
Va tenir ocasió d'aplicar la teoria a la ciutat de chandighar, a l'india, una ciutat creada com brasilia a partir de 0.
A la pràctica va ser un fracas estrepitòs, perque la gent no respectava la jerarquia de les vies i tot el trànsit acabava barrejat.
Una autovia sobre pilotis ennmig d'un carrer implica un impacte visual elevat, un cost de construcció desorbitat i un perill de caiguda greu.
Les ciutats malden per el concepte de 30 km que dius Pere, es veritat, i en molts aspeces reconec que ets un visionari. També Estic d'acord en la cosntrucció d'arteries a l'extraradi per bicicletes, donat que es en les grans infraestructures i nusos viares o LES BICICLETES NO TENEN LLOC PER PASSAR. Ho dic per experiència pròpia.
Mentres aquestes dues accions no passin (disminució velocitat transit rodat, cosntrucció arteries), la unica solució al meu entendre es apostar per bicicletes d'alta potencia i elevada velocitat punta...

Gran serà el dia que no calguin ni potència ni velocitat per circular sense perill...
salutacions,
ROGER LAYOLA
"."


--------------------------------------------------------------------------------

 
Copyright © 1996 Lilikoi Software, Inc. www.lilikoi.com. All rights reserved.

volttour (nihil obstat)
tornar a dalt
 

article20bicis20electriques2dper20a20web201kw20ev20bicycles.jpg

veure perfil | web   IP Logged
pàgines: 1

Δ Aquest lloc web fa servir galetes. Si continues navegant n'acceptes l'ús. Δ