fòrum de vehicles elèctrics
http://www.atmos.cat/voltforum/YaBB.pl
vehicles >> vehicles històrics >> Trolebús
http://www.atmos.cat/voltforum/YaBB.pl?num=1234634844

missatge començat per acdc a 14.02.2009 a les 18:07:24

títol: Trolebús
escrit per acdc a 14.02.2009 a les 18:07:24

Algú sap alguna cosa sobre un trolebús instal.lat a Castelló de la Plana?.
Diuen que té un tram en plataforma reservada i guiatge òptic.
Esta considerat cotxe elèctric el trolebús?

títol: Re: Trolebús
escrit per acdc a 15.02.2009 a les 07:26:57

El tema del trolebús ve al cas del tema del transport públic mogut per electricitat. En Ciutats mitjanes i grans el tranvía i el trolebús poden ser la gran solució. Però en altres zones incloses les rurals i també en els cotxes particulars, camions i furgonetes hi ha el tema de la bateria d'hidrògen per produir l'electricitat que mou els motors del vehícle. Sé que l'ajuntament de Barcelona va fer una prova amb dos autobusos que l'únic que enviaven a l'atmosfera era vapor d'aigua i eren moguts per electricitat. Pel que sembla la cosa no ha passat d'aqui. El preu és l'escusa, però l'autonomia és igual o superior als de combustibles fòssils. L'hidrògen s'obté per electròlisi de l'aigua i el residu de la combustió, com deia més amunt és, precisament, vapor d'aigua pel que entrem en el cicle quasi natural de l'aigua. L'hidrògen si que es pot obtenir facilment utilitzant energia solar fotovoltàica en plantes especials o bé en les pròpies "Gasolineres" convertides en "Hidrogeneres". És a dir: Autonomies de fins a 1000 Quilòmetres a velocitats comercials entre 80 i 120 Kms/h en vehícles moguts exclusivament per motors elèctrics. A més a més es pot fer servir aigua del mar per produir l'hidrògen. ;)

títol: Re: Trolebús
escrit per Roger Layola a 17.02.2009 a les 09:55:56

benvolgut Acdc.

El trolebús, es connsideri vehicle elèctric o no, és un dels vehicles més ecològics que existeixen:

No li calen bateries, de manera que s'eliminen els enormes costos mediambientals de crear i reciclar aquestes caixes químiques cada poc anys, i també estalvies el pes d'aquestes, augmentant l'eficiència del vehicle...

A més a més, té molta més  flexibilitat, doncs no li calen els rails a terra i pot sortejar el transit  amb certa facilitat...
El gran problema és la infraestructura de la catenària... compensa la energia invertida en construir i mantenir la catenària respecte la energia consumida en cosntruir les bateries i substituir-les cada pocs anys?

En quan al hidrogen, veig que has caigut en el parany de 4 potes!!

Revisa aquests articles i diga'm si encara penses que te algun futur el hidrogen...

http://www.servidorsolar.cat/2x2/yabb2/YaBB.pl?num=1150029908/0#3

http://europe.theoildrum.com/node/5101

Encara no han aconseguit construir cap prototip d'hidrogen que arribi als 1000 km d'autonomia.

Els autobusos d'Hidrogen de Barcelona van ser un fracàs estrepitós, ara el que estan intentant incorporar  són autobusos híbrids amb gas natural: tracció 100% elèctrica amb un generador de gas, diesel, biodiesel o gasolina: S'intenta que la plataforma base sigui el màxim flexible per poder alternar d'un combustible a un altre...

títol: Re: Trolebús
escrit per Roger Layola a 17.02.2009 a les 17:52:12

He trobat una fotografia d'un trolebús modern a francia.
No deia ni detalls de la ciutat ni del fabricant, però ha resultat ser el mateix  model que el emprat a castelló.
Mha cridat l'atenció el escut del dolfí...

títol: Re: Trolebús
escrit per Roger Layola a 17.02.2009 a les 17:53:10

Us resulta familiar aquest escut? I tant!

títol: Re: Trolebús
escrit per Roger Layola a 17.02.2009 a les 17:58:22

Hi ha autobusos a barcelona que porten aquest escut del dofí!

títol: Re: Trolebús
escrit per Roger Layola a 17.02.2009 a les 18:02:23

Navegant per internet he trobat una web amb la cronologia dels autobusos barcelonins...

http://www.arca-bus.org/centenari/cent_galeriaC.htm

La antiga pegaso va ser absorvida per Iveco, i posteriorment transformat en el consorci IVECO-IRISBUS, que ostenta el escut del dofí

títol: Re: Trolebús
escrit per Roger Layola a 17.02.2009 a les 18:13:11

A la web de irisbus iveco, hi ha una entrada sobre aquest trolebús.

http://irisbusiveco.com/prod/civis.html

El sistema de motor està integrat a la roda, permeten el terra interior pla.
Pot funcionar amb energia de xarxa (catenària), amb bateries (elèctric) o bé amb motor tèrmic de suport (híbrid). A més a més, porta un sistema de guiatge òptic que permet funcionar gairebé sol.

Té més voluntat de tramvia que no pas de bus, però aportant molta més flexibilitat!

http://www.youtube.com/v/JDK1FlapjfQ.swf



títol: Re: Trolebús
escrit per Roger Layola a 17.02.2009 a les 18:13:48

I aquí un detall de la tracció...

títol: Re: Trolebús
escrit per Roger Layola a 17.02.2009 a les 18:18:23

Una de les coses que més m'ha cridat l'atenció de la cronologia dels autobusos barcelonins és aquest fragment:


cita:
Después de la Guerra Civil la escasez de combustible hizo difícil la explotación de líneas de autobús, con un material que había quedado en mal estado. La solución pasó por la transformación de autobuses en trolebuses, una operación que afectó a 38 autobuses de las antiguas series 200 y 300 de la C.G.A realizada en los propios talleres de la empresa, pasando a formar parte de la serie 501-538 (Tipo A) de Tranvías de Barcelona.


O sigui que en el 1941 van transformar vehicles de benzina a elèctrics i catenària... Sempre que hi ha escassetat energètica, els elèctrics ressusciten... igual que ara...

títol: Re: Trolebús
escrit per Roger Layola a 17.02.2009 a les 18:23:09

Els ultims trolebusos que va rebre la ciutat van ser aquests, en el 1962:

cita:
Modelo:  Pegaso 5020 Seida

correcció:
Modelo:  BUT 9651T

Potencia: 85 CV

Capacidad: 95 (70 de pie)

Todos los BUTs de la serie 601-627 adquirida en 1953 serían recarrozados por Macosa como vehículos de piso, con flujo de pasaje y taquilla de cobrador.

títol: Re: Trolebús
escrit per Ferran a 17.02.2009 a les 20:15:49

Hola,

El trolebús que funciona a Castelló de la Plana s'anomena Tram, encara que abans el van batejar com a TVR-Cas.

Es tracta de 3 unitats de trolebusos híbrids Irisbus-Iveco, catenària a 750 volts i un generador diesel per anar del depòsit a la línia i fer maniobres. Actualment el seu recorregut no està complet, només funciona de la Universitat a la Avinguda de Barcelona. La prolongació de la línia està essent molt complexa, ja que les Autoritats volen travessar el pulmó verd de la capital de la Plana: el parc Ribalta. En la xarxa podeu trobar moltes referències a aquesta polèmica.

Funcionen prou bé, encara que a voltes queden indisponibles i és necessari fer el recorregut amb autobús convencional.

Com veieu en la foto, el guiatge òptic es fa mitjançant unes línies pintades en la infraestructura, que és reservada.

Salutacions.

títol: Re: Trolebús
escrit per Ferran a 17.02.2009 a les 23:02:06

Un altre vehicle elèctric que circula a Castelló de la Plana és aquest autobús de Tecnobus Spa. El model és Pantheon U620E i funciona exclusivament amb bateries. La seva capacitat és de 8 seients i 1 PMR.
La línia es diu "Ecològic-bus" i el seu recorregut és molt curt, circular pel centre de la ciutat. Té un horari prou restringit i presta servei només de dilluns a divendres.

M'agrada agafar-lo i gaudir del seu funcionament.  ;)

Salutacions.


títol: Re: Trolebús
escrit per acdc a 20.02.2009 a les 15:16:16

Bones fotos de Castelló. Agraeixo això del trolebús perquè encara no havia tingut ocasió de veure'l ni en foto.

En relació a Barcelona m'agradaria precisar que no va tenir mai trolebusos de la marca Pegaso, el de la foto es un But recarrossat per Seida de la serie 600. Adjunto una foto on es veuen tres diferents aspectes d'un mateix vehícle al llarg dels anys. L'original de 2 pisos de finals dels 50s, la del mig de la Plaça Catalunya el del 1968 feta per Jordi Ibáñez i la de sota entre Pontevedra i Marin a mitjans anys 70s.

títol: Re: Trolebús
escrit per acdc a 20.02.2009 a les 15:19:57

El que es veu en segon terme en la foto del mig si que es un pegaso-seida de la serie 1000 a 1172, pero és un autobus amb motor diesel.

títol: Re: Trolebús
escrit per acdc a 20.02.2009 a les 15:34:44

Aquí veiem un trolebús dels primers que varen circular pels carrers de Barcelona resultat de la transformació d'autobusos tèrmics. A la lletra P de la linia se li va afegir davant la F de Filobús perque la paraula "Trole" era un anglicisme i l'any 41 els autèntics governants d'Espanya eren els alemanys i estavem en plena segona guerra mundial. Eren coneguts popularment com les "Felipes", no sé exactament si com a defo0rmació de les sigles FP o perque una de les línies que feien anava a Can Falipa al Poble Nou on hi hagué unes cotxeres que van continuar sent d'autobús fins fa ben poc.

títol: Re: Trolebús
escrit per acdc a 20.02.2009 a les 15:41:06

Aquest formaven la segona tongada de trolebusos de Barcelona i eren similars als anteriors però d'un sol pis i electricament també compartien equips amb els tramvies de la serie 700. Eren coneguts popularment com les "Gildes" perquè passaven pel paral.lel on feien la famosa pel.licula amb la que varen coincidir en el temps.

títol: Re: Trolebús
escrit per acdc a 20.02.2009 a les 15:50:51

Aquests varen ser els últims i més moderns trolebusos que circularen per Barcelona. Conformaren la serie 700 i eren de procedència francesa de la marca Berliet. Van ser, juntament amb els 600 But els darrers trolebusos de Barcelona que feren la linia 35 Urquinaona-Santa Coloma fins l'any 1968.
Aqui veiem un Berliet a la Plaça Francesc Macià que en aqulla època, naturalment, es deia Calvo Sotelo

títol: Re: Trolebús
escrit per acdc a 20.02.2009 a les 15:54:44

Aqui un altre Berliet al Passeig de Fabra i Puig ja amb nº de linia amb l'indicador d'itinerari modificat i un bony simptoma de la propera sustitució per autobusos tèrmics.

títol: Re: Trolebús
escrit per Roger Layola a 22.02.2009 a les 22:29:51

Benvolgut Acdc, moltes gràcies per postejar aquestes espectaculars fotografies històriques!
Costa de creure què ràpid ha canviat Barcelona en només unes poques dècades!

I bona puntualització, efectivament Barcelona no ha tingut trolebusos Pegaso. Ja he corretgeit la entrada... (em vaig confondre de quadre, això em passa per anar amb pressa!)

És sorprenent com una sola plataforma es va poder recarrossar 2 vegades! ja és una bona mostra que els vehicles electrics sense bateries aguanten molt bé el desgast a través del temps..

La meva intuïció em diu que aquests trolebusos, només per ser elèctrics, haurien d'haver estat més fàcils i barats de mantenir que els busos tèrmics... perquè finalment  els van retirar? Política del Sr Porcioles? potser no es va mantenir correctament la catenària i sofrien talls en el subministrament amb freqüència?

fòrum de vehicles elèctrics » Powered by YaBB 2!
YaBB © 2000-2008. All Rights Reserved.