fòrum de vehicles elèctrics
http://www.casacota.cat/voltforum/YaBB.pl
vehicles >> els nostres invents >> Modificacions a la Vectrix n.249!
http://www.casacota.cat/voltforum/YaBB.pl?num=1219356394

missatge començat per Roger_Layola a 21.08.2008 a les 22:06:34

títol: Modificacions a la Vectrix n.249!
escrit per Roger_Layola a 21.08.2008 a les 22:06:34

Després de 10.500 km,  era lògic  realitzar una sèrie de modificacions la meva vectrix, unitat 249, segurament qüestionables, però summament útils!

Aquí teniu un resum:

1- Invertir els frens de dreta a esquerra i viceversa. Això és possible perquè les pinces de davant i darrera i bombins de les manetes són iguals. Es canvien les fundes de un lloc a l'altre i a purgar els circuïts!
Explicaré perquè: Acostumo a frenar amb el fre regeneratiu, però en cas de frenada brusca, es cabdal poder accionar el fre davanter amb tota llibertat.  Abans de fer el canvi, la mà dreta s'ocupava dels dos frens, ara la mà dreta pel regeneratiu i esquerre pel fre de davant. Definitivament el fre de darrera convencional no el faig servir.

2- Interruptor per apagar la llum llarga. Posa dels nervis perdre absurdament energia en el far davanter quan estas baix de bateria. A petició meva Vectrix va programar una manera d'apagar el llum, però es feia força incomode executar-la cada cop que encenies el contacte. Gràcies a aquest afegit habitualment poso les llums llargues amb el interruptor apagat, i així mai m'he d'amoïnar d'apagar la llum. Tenir la llum apagada implica un guany de 400 a 800 metres.

3- Anella separadora del puny de gas. El puny tendia a arropar-se amb l'abraçadera, trencant la suavitat. Una anella metàl·lica garantitza el correcte funcionament.

4- Miralls d'angle mort. Els miralls de sèrie acusen una manca de visió dels angles morts. Uns mini grans angulars típics de cotxe m'ajuden enormement a canviar de carril. Molt recomanables, i no trenquen l'estètica.

5- Retallar el parafangs posterior. Era tan llarg que picava en baixar de les voreres. Al retallar-lo també he millorat l'aerodinàmica: Un increment de 200-400m d'autonomia, especialment es nota quan es circula a 80-100 km/h.

6- La més notable fins ara: Treure el fre de darrera. Possiblement una decisió radical, però molt meditada. Les pinces de fre són tan potents que quan acciones el regeneratiu i una mica de fre de darrera es bloqueja la roda. davant d'aquest comportament, m'he acostumat a no fer-lo servir mai, i veient el fregament que posen aquestes pinces degut al seu mal disseny he decidit desmuntar-la i allotjar-la al lateral inferior, conservant el circuït hidràulic (només els frens de disc de bici hidràulics estan ben dissenyats i no freguen, iaixò passa perquè fins ara en les motos de benzina no importaven aquest detalls mínims d'eficiència, en canvi, una persona que pedala un disc que frega toca la fibra sensible....).
Amb aquesta modificació es poden guanyar de 2 a 5 km d'autonomia, depenent de la fricció que oferís la pinça de fre...

7- Suport portatarjes per promocionar la vectrix... quan algú pregunta, li dono la tarja per a que truqui i la provi. Vorejant la cutr.... tot sigui per la causa...

modificacions que m'agradaria fer:

Posar un trimètric per saber voltatge bateria, kw instantanis que gasto, etc
Adaptar un suport per la palm gps
Posar un sistema de localització gps.
I molt especialment: canvi de bateries (de nimh a life 2 packs)

títol: Re: Modificacions a la meva Vectrix!
escrit per Roger_Layola a 25.08.2008 a les 08:07:57

El interruptor, allotjat a la part superior de la guantera...
No es tan fàcil com sembla: S'ha de desmuntar tot el frontal de la moto, identificar el cable, i perforar el forat al milimetre per  a que el interruptor s'encapsuli a pressió...

títol: Re: Modificacions a la meva Vectrix!
escrit per Roger_Layola a 25.08.2008 a les 08:55:15

l'anella separadora....
Me la va regalar una ferreteria de Gràcia. Prové dels embellidors de les aixetes de paret que la gent no vol. Resistent a l'aigua, niquelat, i amb el diàmetre perfecte. Al contrari del que sembla, no talla gens la pell! i ara el puny va de meravella!

títol: Re: Modificacions a la meva Vectrix!
escrit per Roger_Layola a 25.08.2008 a les 09:03:32

L'anella separadora des de l'altre angle... El plàstic del puny no es de la millor qualitat i es comença a desfer... Ja vaig avisar que era de mala qualitat, però no em van fer cas... la de punys que se m'han desfet a les mans en bici!

Un detall que certifica l'antiguitat de la moto: El botó vermell de parada d'emergència està al revés de com ho porten habitualment les motos. Les sèries posterior de vectrix van incorporar l'activació del botó en el sentit habitual.

títol: Re: Modificacions a la meva Vectrix!
escrit per Roger_Layola a 25.08.2008 a les 09:07:34

I els miralls pels angles morts...
Tothom que ha provat la moto diu que van molt bé.
I no desencaixen en l'estetica general del vehicle: Fins i tot hi ha gent que es pensa que venien de sèrie!

títol: Re: Modificacions a la meva Vectrix!
escrit per Roger_Layola a 25.08.2008 a les 09:11:59

El parafangs posterior retallat... La forma del retall no l'ha dissenyat un servidor:  Ve grabada de sèrie en el parafangs original... era impossible no seguir-la!
Si no hagués picat habitualment al baixar de les voreres, m'ho hauria estalviat, doncs el guany energètic no és gaire important.

títol: Re: Modificacions a la meva Vectrix!
escrit per Roger_Layola a 25.08.2008 a les 09:13:25

I els ancoratges de fre sense pinça....
La pinça amb el circuït hidràulic intacte s'allotja en el lateral, sota els peus. Per passar la ITV només s'ha de tornar a muntar. Entre les pastilles de fre s'ha col·locat un gruix per evitar que els pistons surtin excessivament i es pugui vessar líquit de frens, altament corrossiu.

títol: Re: Modificacions a la meva Vectrix!
escrit per Roger_Layola a 28.08.2008 a les 17:42:08

Aquí tenim una fotografia d'una vectrix original per comparar el retall del parafangs...
Podeu observar com està dibuixada la línia que he seguit per a retallar el plàstic.

títol: Re: Modificacions a la Vectrix n.249!
escrit per Roger_Layola a 29.08.2008 a les 01:42:50

Avui he fet una volta de matinada, i he arribat a una conclusió determinant: la meva vectrix fa massa soroll!
Cercant per internet, he comprovat com ja han corregut rius de bits sobre aquest tema. També ha quedat clar que vectrix ha redissenyat la caixa d'engranatges per resoldre els problemes de soroll de  les primeres versions.

Adjunto, com a curiositat, la carat que he enviat al distribuidor, exposant el problema:

"
Estimados sres,

Les envio este mail en relación al ruido de los engranages planetarios de mi vectrix, unidad 249 del 2007, probablemente la primera moto eléctrica vendida a un particular en España.

Desde siempre el funcionamiento de esta unidad ha resultado algo más ruidoso en comparación con otras vectrix. Se esperaba que con el paso del tiempo este ruido desapareceria paulatinamente; Sin embargo, pasados 11.000 km este ruido no ha desaparecido, por el contrario,  ha pasado de un nivel que era algo molesto a un nivel de resonancia absolutamente insoportable, especialmente a velocidades pròximas a 7-8 km, 15 km, 30 km, 45 km y 60 km, y muy especialmente cuando el motor gira libre sin dar energia al motor. El nivel de resonacia es tan intenso que hasta se puede sentir como el asiento del conductor vibra.

A través de internet he comprobado  que hay otros usuarios también han sufrido problemas  relacionados con el ruido de la caja planetaria. Vectrix ha solventado el problema con el rediseño de un nuevo tipo caja planetaria que reduce los niveles sonoros hasta un umbral aceptable.
Se puede encontrar una referència en este post, segunda entrada, que reproduzco a continuación:

http://visforvoltage.org/forum/4592-vectrix-gear-noise-driving-me-crazy

" I noticed from Mr. Mik's pictures that between his Vectrix and mine there has been a design change in the ring gear. Mr. Mik's gear has "tabs" on it's outer diameter and looks very much like it should be a steel clutch plate in a large automatic transmission, not a ring gear. My scooter has no such tabs and therefore the gear is much wider in section between the tooth side and outer part of the gear. I think this leads to a more uniform gear because it is a lot stronger and able to hold its tolerance better. I have listened to Mr. Mik's recordings of his gear noise, and although mine has some noise, it is at least uniform and tolerable. If the vendor for this gearbox is Gertrag (which has been mentioned in Vextrix P.R) I am very suprised at the wide range in quality seen for this product. They are some of the best transmission engineers and builders in the world."

También aquí, primera entrada:
http://visforvoltage.org/forum/4582-gearbox-lube-revisited

"Also, there must have been a design change in the ring gear as it is different in my Vectrix from the gear in Mr. Mik's. Where Mr. Mik's Vectrux has a gear with "tabs or tangs" on the outer diameter of the Ring gear, there are none on the gear in my Vectrix. The outer diameter of my ring gear is smooth and therefore much thicker in section then Mr. Mik's. This would lead to a gear that could be held to a better tolerance during manufacturing and would maintain a more constant shape when heated in operation"

A la vista del ruido excesivo y considerendo la posibilidad de solucionarlo con la incorporación del nuevo engranaje, estaria sumamente agradecido si se solventara este defecto bajo garantia.

Quedando a disposición,
Atentamente,
Roger Layola"

Si heu llegit fins aquí, a hores d'ara us deveu preguntar que són les "Mr. Mik's pictures"...
El Mr. Mick es un Australià que ha tingut problemes amb el distribuïdor local i ha decidit fer-s'ho tot ell. És a dir, si els engranatges fan soroll, obre la caixa d'engranatges i la modifica per  a que en deixi de fer...

Aquí el article: mirar el final per a les fotos de com obre el engranatge!
http://visforvoltage.org/forum/3272-vectrix-real-world-testing-2-noise-levels
Espectacular aquest noi!



títol: Re: Modificacions a la Vectrix n.249!
escrit per Roger_Layola a 29.08.2008 a les 01:44:07

Per minimitzar el soroll, ha fet el següent:

"With each planetary gear in its original position (by itself) the wheel was spun by hand (see below for technique) and the noise and vibration evaluated.

This revealed that planetary gear 1 (PG 1) caused a lot of noise and vibration, PG 2 almost none and PG 3 a little bit.

Next step: each PG was tested in all positions to determine if the PG or the position causes the different behavior.

The result:
PG 1 is noisy in every possible position.
PG 2 is quiet in every possible position.
PG 3 is a little noisy in every possible position.

Next step:

Find the least noisy position for PG 1; this turned out to be where PG 2 used to be.

Then find the least noisy position for PG 3 but only between position 1 and 3; this turned out to be position 1.

PG 2 was assigned the remaining position 3 because it was running smoothly in any position, anyway!

It is important to do this with only one PG in the gearbox at a time, otherwise the noise from the two other PGs will make it hard to hear the differences.

The overall result was a clearly less noisy gearbox when spun by hand. "

títol: Re: Modificacions a la Vectrix n.249!
escrit per Roger_Layola a 29.08.2008 a les 01:46:30

Aquí numerant els planetaris i reordenant-los per reduir el soroll... Un bravo per mr mick!
Les caixes noves tenen un disseny different, que fa menys soroll, per tant en principi a les noves unitats no fara falta fer aquesta feinada...

títol: Re: Modificacions a la Vectrix n.249!
escrit per Roger_Layola a 29.08.2008 a les 01:55:31

El mr mick Ens adjunta unes recomanacions molt interessants de cara al manteniment de la bateria de la vectrix.

http://visforvoltage.org/forum/3747-vectux-part-3-vectrix-retampi#comment-21474

cita:
"Frequent deep cycling wears them out quicker.

Best charge level for storage is 40%.
10% self discharge on day 1.
Higher temperature reduces life expectancy drastically (up to 30-40%!!!!)
The battery heats up during the later stage of the charging cycle and during discharging.
Hot batteries do not accept charging well.
A deep discharge (to about 80% DoD) is recommended each three months.

The way I have been charging the Vectux so far was wrong:
The battery temperature of my Vectux has been over 30°C just about every time it was charged. I have usually charged it right after driving it home, after hard uphill work, with a warm to hot battery each time, often around 40°C. At the end of charging the battery would usually still be around 30°C warm. This will increase the self-discharge rate.

Ideally, the scooter should be driven until the battery is around 1/2 empty or fuller, then left standing to let the batteries cool down, then charge when the batteries are about 20°C and just before using the scooter again.
A timer should be used to delay the onset of charging, rather then to turn the charger off.
This should have a significant impact on life expectancy of the battery, at least in warm to hot climates and during summer in moderate climates.

One big problem in hot weather is that the batteries are packed away so securely that they do not cool down readily without forced air cooling. They remain warm to hot for days, therefore aging more rapidly then necessary.

I have therefore re-wired the battery housing cooling fans, so that I can turn them off or run them independently of the Vectux electronic by connecting an external 12V DC source. Each of the two fans draws 2.2A @ 12V. This will allow me to cool the batteries down before charging, so they will accept a full charge quickly and live longer. Range should improve that way because more energy gets accepted by the battery during charging, and less will be lost to self discharge."


A la vista d'aixó, potser col·locaré un termometre que mesuri la temperatura de la bateria...
en la imatge, el que s'ha posat el australià!

Trobat a http://visforvoltage.org/forum/3747-vectux-part-3-vectrix-retampi

No pregunteu perquè té dues ratlles la bateria i el voltatge està a 151v... no ho sé! En tot cas, està clar que aquest paio ha perdut la garantia fent coses d'aquestes com la imatge...


títol: Re: Modificacions a la Vectrix n.249!
escrit per Roger Layola a 15.09.2008 a les 23:46:56

Aquesta setmana el puny de la vectrix s'ha desintegrat....  
Es un petit detall complementari, però evidncia que en algun aspecte Vectrix és una marca molt jove.
Els punys de plàstic tou  dura aproximadament un any... Una ullada a les motos de qualsevol botiga serveix per verificar que totes les marques fan servir plàstic dur!
Potser queda més mono, però el resultat és aquest... bé, almenys durant 3 anys més tindre recanvi en garantia....

títol: Re: Modificacions a la Vectrix n.249!
escrit per Roger Layola a 15.09.2008 a les 23:48:59

Una altra vista del puny....

títol: Re: Modificacions a la Vectrix n.249!
escrit per Roger Layola a 09.10.2008 a les 08:58:22

Un tècnic de Motorener ha provat personalment la meva moto, i ha comprovat la intensitat del soroll dels engranatges. Ahir es va aprovar el recanvi, i aquesta setmana espero ja tenir el no sistema d'engranatge posat.....
Un 10 pel servei de Vectrix!!

títol: Re: Modificacions a la Vectrix n.249!
escrit per Roger Layola a 23.10.2008 a les 00:23:44

Hem posat la caixa d'engranatges nova! podeu veure el procés a:

http://www.servidorsolar.cat/2x2/yabb2/YaBB.pl?num=1224718028/all

títol: Re: Modificacions a la Vectrix n.249!
escrit per Roger Layola a 23.10.2008 a les 00:27:47

En josep Mora m'ha fet un suport de Gps per a la vectrix.
Cert que no té el... com ho diria...  El glamour que s'espera d'una vectrix, però va superbé!!
Ho he comprovat a 100 per hora per autopista.
Molt estable i no salta amb els sots, i molt fàcil consultar la informació sense perdre el camp visual de la carretera!
Imprescindible per a no perdre't i optimitzar el recorregut!

títol: Re: Modificacions a la Vectrix n.249!
escrit per Rag a 22.12.2008 a les 12:55:52

Bueno veo que has estado siguiendo v for voltage, yo llevo 6 meses leyendo todos los threads possibles, hasta hice un poll preguntando por la fiabilidad. Por cuestion de trabajo y por la possible llegada de una version 2009 con bateria de litio, decidí esperar a comprarme la Vectrix.
Desde que probe la Vectrix en Julio,el unico gran problema que detecte fue el de las continuas derrapadas por culpa de el Daart y el freno trasero en el mismo lado. Me alegre mucho de ver que en V alguien ya se lo habia cambiado. y ahora con tu modificacion me alegro aun mas, porque supongo que te ha ido bien?

títol: Re: Modificacions a la Vectrix n.249!
escrit per Roger Layola a 22.12.2008 a les 17:07:39

Hola Rag! bienvenido al foro!
Es un placer tenerte con nosotros!

Los frenos brembo oro son extraordinarimente potentes, de manera que con freno regenerativo el bloqueo de la rueda es demasiado fácil. No dudé en intercambiar los latiguillos, y el resultado ha sido excelente: Una mano controla el freno delantero, otra el freno trasero, así de fácil.
Quitar la pinza de freno trasera para ganar autonomia requirió meditación; el resultado ha sido igualmente satisfactorio: depués de muchos km, nunca la he echado en falta, y tienes la seguridad de que la rueda trasera casi  nunca se bloqueará... Y sí, la autonomia aumenta: diseñadas para motos con mucha energia para malgastar, esta fricción permanente que tienen todas las pinzas de freno resulta intolerable en un vehiculo eléctrico. La únicas pinzas bien diseñadas són las de las bicis, donde claro, al "motor" tambien le resulta intolerable malgastar esfuerzo en un fricción constante y absurda..
Ojalá pronto empiezen a comercializar series especiales para vehículos eléctricos, donde las pinzas en resposo separen plenamente las pastillas del disco!

títol: Re: Modificacions a la Vectrix n.249!
escrit per Rag a 23.12.2008 a les 12:16:32

Que bien, sera una de las primeras cosas que haga en la Vectrix, a ver si prontito me uno al club electrico.
Gracias Roger.

títol: Re: Modificacions a la Vectrix n.249!
escrit per Roger Layola a 14.07.2009 a les 14:54:19

La meva vectrix acaba de complir 10.000 milles!! Queda encara un llarg camí fins al final de la vida útil de la bateria, xifrada en 80.000 km.. Esperem que tot vagi bé....

títol: Re: Modificacions a la Vectrix n.249!
escrit per Roger Layola a 14.07.2009 a les 15:36:47

Que en quilometres ( i sospitosament arrodonit) ve a ser això: 16100 km...
La conversió real 1 milla = 1.609344 kilòmetres, un error de 6.5 km cada 16000 es força despreciable....

títol: Re: Modificacions a la Vectrix n.249!
escrit per Roger Layola a 14.07.2009 a les 15:39:55

aquests son els nous punys de la vectrix. Mida comp`letament estàndar!

títol: Re: Modificacions a la Vectrix n.249!
escrit per Roger Layola a 14.07.2009 a les 15:42:51

Encaixa perfecte amb l'anella separadora...

títol: Re: Modificacions a la Vectrix n.249!
escrit per Roger Layola a 14.07.2009 a les 15:50:00

També li he canviat el parabrises, ara porta el model "Sport"
El número 7 prové de quan vaig córrer al circuït de Catalunya en el rally solar Phebus...

títol: Re: Modificacions a la Vectrix n.249!
escrit per Roger Layola a 14.07.2009 a les 15:52:52

Una altra vista del parabrises...

títol: Re: Modificacions a la Vectrix n.249!
escrit per Roger Layola a 14.07.2009 a les 16:05:15

els pneumatics els vaig canviar als 15.000 km. Ara porto uns michelin. tenen unmés càrrega aerodinàmica i redueixen l'autonomia, però s'agafen molt bé a les corbes...  un sacrifici de cara a la seguretat....

títol: Re: Modificacions a la Vectrix n.249!
escrit per Roger Layola a 14.07.2009 a les 16:10:53

Aquest foto prové de la "competi" de vehicles electrics que vam fer en el rally Phebus al circuït.. hi van assistir 5 vectrix, que van ser les reines de la jornada!

títol: Re: Modificacions a la Vectrix n.249!
escrit per Roger Layola a 14.07.2009 a les 16:12:51

I aqui circulant durant una etapa del phebus.. es genial poder cobrir km amb la vectrix... tan de bo les bateries de liti arribin algun dia....

títol: Re: Modificacions a la Vectrix n.249!
escrit per Roger Layola a 29.07.2009 a les 09:37:31

Els cargols del seient i del colí posterior s'oxiden!

títol: Re: Modificacions a la Vectrix n.249!
escrit per Roger Layola a 29.07.2009 a les 09:53:03

Toca canviar-los per uns d'acer inoxidable....

títol: Re: Modificacions a la Vectrix n.249!
escrit per Roger Layola a 29.07.2009 a les 09:57:20

L'aigua de pluja es queda estancada i no marxa. Els cargols de ferro s'oxiden i deixen aquest merder. Apart de substituir-los per inoxidables, faig unes perforacions per desaiguar la poca aigua que entri...

títol: Re: Modificacions a la Vectrix n.249!
escrit per Roger Layola a 29.07.2009 a les 10:00:23

Les marques per acabar de foradar.

títol: Re: Modificacions a la Vectrix n.249!
escrit per Roger Layola a 29.07.2009 a les 10:02:42

El trepant en acció!!

títol: Re: Modificacions a la Vectrix n.249!
escrit per Roger Layola a 29.07.2009 a les 10:08:05

Guardaré els papers de la moto sota el Seient davanter, que s'ha de desmuntar, hi ha prou espai. Així en cas de robatori es improbable que se'ls emportin.

títol: Re: Modificacions a la Vectrix n.249!
escrit per Roger Layola a 29.07.2009 a les 10:16:28

En els laterals hi ha força espai!
Cambiaré la pinça de fre anul·lada del lateral inferior sota les peus a aquest forat, serà més còmode de cara a muntar-la quan faci falta...

títol: Re: Modificacions a la Vectrix n.249!
escrit per Roger Layola a 29.07.2009 a les 10:23:02

Mentre faig el retooling, el Rajesh em visita portant la nova bombeta. Es igual de potent, 35/35W, però amb filtre blau... la llum resultat no il·lumina més però es blanca i millora el contrast... toca desmuntar el foco!
Al darrera, la moto del raj!

títol: Re: Modificacions a la Vectrix n.249!
escrit per Roger Layola a 29.07.2009 a les 10:26:02

jejejeje qui és????

títol: Re: Modificacions a la Vectrix n.249!
escrit per Roger Layola a 29.07.2009 a les 10:34:33

col·locant la bombeta...

títol: Re: Modificacions a la Vectrix n.249!
escrit per Roger Layola a 29.07.2009 a les 10:50:05

queda força bé...

títol: Re: Modificacions a la Vectrix n.249!
escrit per Roger Layola a 29.07.2009 a les 10:59:01

Aprofitant el retooling vaig revisar un estrep que feia soroll... sorpresa! Estava mig balder, amb ansies de caure!

títol: Re: Modificacions a la Vectrix n.249!
escrit per Roger Layola a 29.07.2009 a les 11:01:44

Val la pena revisar qualsevol detall per evitar sorpreses...

títol: Re: Modificacions a la Vectrix n.249!
escrit per Roger Layola a 29.07.2009 a les 11:06:55

Per cargolar els cargols aquests vaig haver de desmuntar el lateral inferior. Aprofitant, vaig moure la pinça de fre, embolicada amb un drap, al allotjament superior... Els laterals aquests són les peces que donen més feina de muntar!!!!

títol: Re: Modificacions a la Vectrix n.249!
escrit per ivaniclixx a 08.04.2010 a les 12:14:32

Parlant de la Vèctrix i modificar-la, ahir navegant vaig trobar un document molt interessant parlant sobre el manteniment i cuidats, càrrega etc. de les bateries NiMH i en particular de la Vectrix.

La pàgina és força extensa, no sé si ja la coneixieu:

http://visforvoltage.org/forum/7912-nimh-battery-problems-and-cures

Salutacions.

títol: Re: Modificacions a la Vectrix n.249!
escrit per Roger Layola a 09.04.2010 a les 00:01:05

gràcies per aquesta aportació.
La secció vectrixsera de visforvoltage és la santa biblia de la Vectrix. Els posts del sub forum vectrix m'ha servit per aprofundir molt més en el món dels elèctrics, i especialment, en la meva moto elèctrica. Si mai et dones d'alta, jo soc el usuari "R". Em sembla que ja vorejo els 600 posts. bufff... la vectrix desperta passió!!;-)

Per cert, el link directe al forum vectrix: http://visforvoltage.org/forums/vectrix

fòrum de vehicles elèctrics » Powered by YaBB 2!
YaBB © 2000-2008. All Rights Reserved.