E C O V I A
un concepte de transport per al futur
Tots tenim clar que la utilització massiva i desmesurada
de l'automòbil crea problemes mediambientals. Fins i tot en el cas
de que els autobmòbils actuals fossin nets, és a dir que
no produïssin gasos contaminants, el soroll, els accidents i sobretot
l'elevat consum energètic continuarien creant els mateixos problemes
que tenim avui. Cal doncs, no només fer que els automòbils
siguin nets, sinó també millorar-ne, i molt, l'eficiència
energètica.
Això passa no només per desenvolupar nous vehicles,
sinó també per transformar el tipus de circulació
rodada que coneixem actualment. Un automòbil energèticament
eficient no circula a velocitat elevada sinó sobretot a velocitat
constant, amb les mínimes pèrdues aerodinàmiques i
tèrmiques possible, i compta amb tecnologies molt avançades
per a la gestió de l'energia. Per aquest tipus de vehicles les carreteres
actuals no són gaire adequades, ja que estan construïdes de
cara a la velocitat, a acceleracions i frenades ràpides (curves
i encreuaments) i sense massa consideració en quant a les pendents
i al consum energètic. Tampoc no estan en general adaptades a la
circulació del medi de transport ecològicament més
net i energèticament més eficient que existeix, la bicicleta.
El tipus de traçat més proper a les necessitats d'una
ECOVIA és el que es va adoptar des d'un principi per un altre medi
de transport molt eficient: el ferrocarril.
Ara que certes línies secundàries de ferrocarril han
estat clausurades o es veuen amenaçades en el manteniment del servei,
és una bona ocasió per pensar en la possible reconversió
d'alguna d'aquestes infraestructures en ECOVIES modernes, sobretot allí
on la oferta de transport del ferrocarril no es correspon gaire amb la
demanda, adaptant-les als vehicles ecològics ultramoderns que la
indústria comença a oferir: els vehicles elèctrics
lleugers.
Encara que al nostre país són pràcticament
inexistents, a centreeuropa aquests vehicles estan ja en fase de producció
industrial i en alguns països com Suïssa formen ja part de la
vida quotidiana. Per a conèixer una mica més aquests vehicles
recomanem aquests enllaços:
www.electromobil.net
www.twike.ch
www.cityel.com
www.airtel.net/hosting/8-)/bike.htm
www.airtel.net/hosting/8-)/twikes
www.infovel.ch
Una alternativa de futur per a la línia de tren de Lleida
a la Pobla de Segur.
La linia Lleida-La Pobla de Segur representa l'únic tram
realitzat d'un projecte de línia de mercaderies que havia d'anar
de Baeza fins a Sète. Només així s'explica que en
el seu dia es construís un tren de via ampla en una de les zones
més despobloades i menys industrialitzades de Catalunya, i més
durant una època de fort declivi demogràfic.
El fet de que les obres s'aturessin quan el tren arribava tot just
a la Pobla de Segur donà origen a l'existència d'aquesta
línia regional, que està pràcticament condemnada a
una existència marginal i deficitària ja que les perspectives
de trànsit de viatgers i mercaderies dificilment poden justificar-ne
el manteniment del servei, ja que una línia de ferrocarril és
típicament un sistema de transport massiu.
No té doncs res d'estrany que el fantasma del tancament de
la línia hagi acompanyat gairebé des de sempre el tren de
la Pobla, i fins i tot ara que el ferrocarril com a medi de transport relativament
ecològic torna a entrar en les consideracions polítiques
les perspectives de futur de la línia no semblen tampoc massa clares,
ja que una línia de tren difícilment pot cobrir les necessitats
de transport de la població d'una regió marcadament rural
com aquesta.
Les necessitats de transport esmentades són en general trajectes
curts i irregulars - visites esporàdiques a centres mèdics,
a oficines de l'administració etc., per tant de poc volum i horaris
irregulars, es tractaria doncs més aviat d'un servei més
semblant al d'un tramvia que al d'un tren el necessari, falta saber si
el volum de viatgers podria justificar econòmica i ecològicament
la instal.lació i el manteniment d'un tramvia en la infraestructura
existent.
Es tracta doncs de buscar algun sistema que permeti explotar aquesta
infraestructura de la manera més pròxima a les necessitats
que ha de cobrir, respectant el màxim l'impacte mediambiental força
reduït propi d'una línia de ferrocarril. El concepte de l'ECOVIA
proposat a dalt podria ser una solució viable en aquest cas, i molt
més econòmica que la instal.lació d'un tren o tramvia
elèctric, ja que les vies estan en molt mal estat i la línia
no està electrificada.
Complementàriament les estacions de la línia es podrien
convertir en lloc de recàrrega, estacionament, manteniment, i fins
i tot de lloguer i venda d'aquests vehicles, i també de bicicletes
que continuen essent els vehicles més ecològics que existeixen.
Donat que cap d'aquests vehicles produeix gasos contaminants, no caldria
instal.lar cap mena de ventilació als túnels, i un servei
públic semblant al del tren podria ser complementàriament
ofert sobre la mateixa infraestructura per minibusos elèctrics.
Una "ECOVIA" d'aquestes caracerístiques podria, a més,
atraure un turisme interessat en les noves tecnologies de transport, i
convertir la nostra regió en capdavantera en aquest camp, atraient
la incipient indústria i contribuïnt a crear llocs de treball,
tot i essent econòmicament menys costosa tant en infraestructura
com en manteniment.
2001 by pere casulleras
Enllaços relacionats amb vehicles elèctrics:
www.electromobil.net
la bicicleta elèctrica
TWIKE
Twike
Challenge 98
Vehicles elèctrics
a Ecovallès (Parets del Vallès)
Progetto VEL esperimento (Mendrisio)
Elektromobil Club der Schweiz
e'mobile
Citycom
CITELEC (Association of european
cities interested in electric vehicles)
AVERE (European Electric Road Vehicle
Association)
EVAA (Electric Vehicle Association
of the Americas)
www.rallye-phebus.fr.fm
|